• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Στ΄τάξη

          

Αγαπητοί γονείς,

Πολλές εκπαιδευτικές έρευνες συγκλίνουν στην άποψη ότι η πρόοδος και η επίδοση των παιδιών στο σχολείο είναι ανάλογη με τη βοήθεια, το ενδιαφέρον και τη στήριξη των γονιών στο σπίτι. Για να είναι η συμβολή των γονιών πιο εποικοδομητική, πρέπει να διατηρείται στενή συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό.

Για μια πιο αποτελεσματική συνεργασία παραθέτω κάποια σημεία που η υιοθέτησή τους συμβάλλει πολύ στην πρόοδο και επιτυχία των στόχων μας ως σχολείο και οικογένεια.

Παρακαλώ πολύ όπως:

Τα παιδιά να κοιμούνται νωρίς το βράδυ. Έτσι θα ξυπνούν ξεκούραστα, θα παρακολουθούν το μάθημα με όρεξη και θα συμμετέχουν ενεργά.

Οι τσάντες των παιδιών να ετοιμάζονται από το βράδυ. Τα παιδιά να έχουν μαζί τους όλα τα απαραίτητα για κάθε μάθημα της μέρας ( βιβλία, τετράδια, φυλλάδια,  κασετίνα,  μολύβια ξυσμένα κ.λ.π)

Έλεγχος της κατ’ οίκον  εργασίας του παιδιού. Οι εργασίες που ανατίθενται για το σπίτι είναι δημιουργικό συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Η εργασία πρέπει να γίνεται από τα ίδια τα παιδιά και ο ρόλος των γονιών να είναι καθοδηγητικός και συμβουλευτικός. Ποτέ δε δίνονται έτοιμες λύσεις. Ο έλεγχος  επικεντρώνεται στην καλή εμφάνιση, ποιότητα της εργασίας και διόρθωση σημαντικών λαθών (όχι στις βιαστικές και επιπόλαιες εργασίες, στο φτωχικό λεξιλόγιο, στα άσχημα γράμματα).

Το πιο σημαντικό είναι η προσπάθεια και η βελτίωση του κάθε παιδιού σε σχέση με τον εαυτό του. Όταν το παιδί είναι καλά μελετημένο, μεγιστοποιεί τα μαθησιακά του αποτελέσματα, παρακολουθεί πιο εύκολα τα μαθήματα της επόμενης μέρας, έχει αυξημένη συμμετοχή στο μάθημα και αποκτά αυτοπεποίθηση.

Καλό είναι να περιοριστεί ο χρόνος που σπαταλούν τα παιδιά στην τηλεόραση και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Συχνά δημιουργούν στα παιδιά προβλήματα συγκέντρωσης, μείωση της ενεργητικής συμμετοχής στην τάξη  και περιορισμό της δημιουργικότητάς τους.

Συχνές ενημερώσεις γονέων σχετικά με την επίδοση και συμπεριφορά των παιδιών τους. Η έγκαιρη διάγνωση των προβλημάτων κάνει τη θεραπεία τους πιο γρήγορη και αποτελεσματική.

Ανάγνωση

    Στην ηλικία αυτή η ανάγνωση πρέπει να είναι ρέουσα.  Για να το πετύχει αυτό  το παιδί χρειάζεται καθημερινή μεγαλόφωνη άσκηση τόσες φορές όσες του είναι απαραίτητο να  διαβάζει τα κείμενα με ευχέρεια, φυσικότητα και εκφραστικότητα, αποδίδοντας ορθά όλα τα σημεία στίξης (τελεία, κόμμα, ερωτηματικό, θαυμαστικό κ.λ.π ). Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να κατανοεί αυτά που διαβάζει και να αποδίδει το νόημα του κειμένου με λίγα λόγια. Θα ήταν βοηθητικό αν υποβάλλετε στο τέλος κάποιες απλές ερωτήσεις για να το βοηθήσετε να συγκεντρώνεται στο νόημα των όσων διαβάζει. 

Ακρόαση και προφορικός λόγος

    Τα παιδιά να ακούνε με προσοχή, να θέτουν σε κριτικό έλεγχο τις πληροφορίες που δέχονται και να εκφράζουν τις απόψεις τους  με σαφήνεια και ακρίβεια. Αναμένουμε στη  Στ΄ τάξη να μπορούν να εκφράζονται σε συνεχή λόγο και όχι με μονολεκτικές απαντήσεις.

     Είναι καλό οι γονείς να δίνουν ευκαιρίες επικοινωνίας με τα παιδιά (να σας διηγούνται ένα περιστατικό που έζησαν, μια ταινία που είδαν, ένα βιβλίο που διάβασαν, γεγονότα της καθημερινότητας, της επικαιρότητας κ.λ.π).

Ορθογραφία – Γραμματική - Λεξιλόγιο

      Δεν ανατίθεται καθημερινά ορθογραφία για το σπίτι, αλλά ωθούνται τα παιδιά να εργαστούν με πιο δημιουργικούς τρόπους:

εφαρμογή κανόνων γραμματικής (καταληκτική ορθογραφία)

ομαδοποίηση λέξεων βασισμένων στο θεματικό λεξιλόγιο της ενότητας.

οικογένειες λέξεων (π.χ. οικία) με τη χρήση λεξικού

ομαδοποίηση και διόρθωση κοινών λαθών

λεξιλογικές ασκήσεις και παιχνίδια

έμφαση στην αυτοδιόρθωση

       Όταν έχουν ορθογραφία για το σπίτι, τα παιδιά πρώτα την αντιγράφουν προσεκτικά για να τη μάθουν και στη συνέχεια τους την υπαγορεύετε. Τους υποδεικνύετε τα λάθη τους,  τα οποία διορθώνουν μόνοι τους, αφού ανοίξουν το βιβλίο τους και στο τέλος τους υπαγορεύετε μόνο τα λάθη τους.

       Στην τάξη πριν ξεκινήσουν να γράφουν ορθογραφία γίνεται γραμματική ανάλυση (εντοπισμός ρημάτων, ουσιαστικών, αντωνυμιών, επιρρημάτων, αλλαγή χρόνου ρήματος, προσώπου, πτώσης, αριθμού  κ.λ.π). Η εφαρμογή των κανόνων γραμματικής πρέπει να γίνει συνήθεια στα παιδιά και να τους εφαρμόζουν τόσο στον προφορικό όσο και στο γραπτό λόγο.

Για το σκοπό αυτό   τους τονίζουμε να ξαναδιαβάζουν και να διορθώνουν τις γραπτές τους εργασίες κατά τη διάρκεια που γράφουν και  μόλις τελειώσουν.

Γραφή

Στις μεγαλύτερες τάξεις τα παιδιά αποκτούν περισσότερη ταχύτητα στο γράψιμο και τείνουν να χαλούν τα γράμματά τους. Στο σχολείο επιμένουμε να εφαρμόζονται σε όλες τις γραπτές τους εργασίες οι κινήσεις των γραμμάτων που έχουν διδαχθεί στο τετράδιο γραφής.

 Για να υπάρχει συνέχεια σε αυτή την προσπάθεια και σταθερότερο αποτέλεσμα θα πρέπει και στο σπίτι να  επιμένετε στις καλογραμμένες εργασίες που παρουσιάζουν  μια καλή εικόνα του γραπτού τους λόγου. Καλλιεργήστε τους τη συνήθεια να έχουν συγυρισμένα τετράδια και βιβλία.

 

Σκέφτομαι και γράφω

Τα «Σκέφτομαι και γράφω» (εκθέσεις) γίνονται στο σχολείο, για αυτό και τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να διαχειρίζονται ορθά τον χρόνο τους και να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους έγκαιρα. Όταν οι εργασίες επιστρέφονται στο σπίτι διορθωμένες, ενθαρρύνετε τα παιδιά να σας διαβάσουν κάτι απ’ αυτά που έχουν γράψει και παράλληλα να διορθώσουν τα λάθη που τους έχουμε σημειώσει.

Στη γραπτή έκφραση πρέπει να πληρούνται τα πιο κάτω κριτήρια :          

Ορθογραφία -Γραφή

Ορθός τονισμός.

Κατάλληλα σημεία στίξης, ανάλογα με το νόημα της πρότασης.

Ολοκληρωμένες, μικρές προτάσεις.

Συνάφεια τίτλου-περιεχομένου.

Δομή (πρόλογος, κύριο μέρος, επίλογος).

Ανάπτυξη παραγράφων.

Αποφυγή επαναλήψεων.

Λογική ακολουθία (γεγονότων, παρατηρήσεων, σκέψεων, απόψεων)

Λεκτικός πλούτος – ποικιλία εκφραστικών τρόπων (επίθετα, παρομοιώσεις, μεταφορές, ωραίες φράσεις, πρωτότυποι τρόποι έκφρασης, ζωντάνια, παραστατικότητα, χιούμορ, διάλογοι κ.λ.π. )

Φαντασία, πρωτοτυπία.

Συναισθήματα, σκέψεις, απόψεις πάνω στο θέμα.

Τα παιδιά μπορούν να βελτιωθούν πολύ στην προφορική και γραπτή έκφραση αν:

Α. Διαβάζουν πολλά λογοτεχνικά βιβλία, εφημερίδες, καλά παιδικά περιοδικά. Προωθώντας τον στόχο καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας στο σχολείο εφαρμόζονται τα προγράμματα:

- Ελεύθερη Εθελοντική Ανάγνωση: Το κάθε παιδί διαβάζει για 10’ κάθε πρωί στην τάξη ένα δικό του λογοτεχνικό βιβλίο.

- Λογοτεχνικές Διαδρομές: Όλα τα παιδιά διαβάζουν σε προσωπικό τους χρόνο το ίδιο λογοτεχνικό βιβλίο (που έχουμε από πριν επιλέξει) και μία φορά τη βδομάδα συζητούμε/σχολιάζουμε στην τάξη θέματα παρμένα από αυτό.

Ωφέλειες:

Ένα βιβλίο δεν στοχεύει πάντα στη γνώση, την πληροφόρηση ή την

ψυχαγωγία.

Καλλιεργεί τη φαντασία του παιδιού.

Εμπλουτίζει τις παραστάσεις, του αλλά και το λεξιλόγιό του.

Βοηθάει στην εκμάθηση και τη χρήση της γλώσσας, στην ορθογραφία και βελτιώνει την εκφραστική του ικανότητα (σκέψεις, ιδέες, συναισθήματα)

Β. Τους προσφέρονται εμπειρίες μέσα από εκδρομές, καλλιεργείται ένα πλούσιο λεκτικό περιβάλλον από το σπίτι, ενθαρρύνεται η παρακολούθηση αξιόλογων τηλεοπτικών εκπομπών (επιλεγμένα ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικά παιγνίδια ερωτήσεων, ενημερωτικές εκπομπές, επίκαιρα προγράμματα κ.λ.π.)

 

Τα παιδιά μέσω της διδασκαλίας των Μαθηματικών αναμένεται να:

αναπτύξουν την ικανότητα να επιλύουν προβλήματα με πολλαπλούς τρόπους και την ικανότητα να σκέφτονται και να αποφασίζουν με δημιουργικό και λογικό τρόπο.

καλλιεργήσουν τις στάσεις, γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να χρησιμοποιούν τα μαθηματικά στην καθημερινή τους ζωή.

    Στη Στ΄τάξη οι ενότητες που θα ασχοληθούν είναι:

-  Αριθμοί και πράξεις (ακέραιοι αριθμοί, κλάσματα, δεκαδικοί, ποσοστά, λόγοι και αναλογίες, δυνάμεις)

- Μέτρηση ( περίμετρος, εμβαδό, όγκος)

-Γεωμετρία ( Γωνίες, δισδιάστα και τρισδιάστα σχήματα)

- Άλγεβρα

- Στατιστική και πιθανότητες.

      Τα παιδιά γνωρίζουν τις μαθηματικές έννοιες σταδιακά και κατά επανάληψη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Απαραίτητη προϋπόθεση, τα παιδιά να κατακτούν ό,τι διδάσκονται κάθε φορά, ώστε με την επαναφορά της έννοιας να μπορούν να συνεχίσουν στην κατάκτηση των νέων στόχων. Στη Στ΄τάξη αναμένεται ότι τα παιδιά:

Γνωρίζουν πολύ καλά τους πίνακες πολλαπλασιασμού.

Εκτελούν νοερά και γραπτά τις τέσσερις πράξεις.

Κατά τη διάρκεια επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων/ασκήσεων ζητείται από τα παιδιά να:

διαβάζουν προσεκτικά τις οδηγίες.

εντοπίζουν τα δεδομένα και το ζητούμενο.

καταστρώνουν και να εφαρμόζουν σχέδιο/στρατηγικές επίλυσης.

ελέγχουν την απάντηση τους:

είναι λογικό το αποτέλεσμα;

Η λύση επαληθεύει το προβλημα;

Αν όχι, υπάρχει άλλος τρόπος να βρω την απάντηση;

δοκιμάζουν με υπομονή και επιμονή τις ασκήσεις που τους δυσκολεύουν, δίχως να τα παρατούν.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Στα κοινωνικά θέματα περιλαμβάνονται: η Ιστορία, η Γεωγραφία, τα Θρησκευτικά, οι Φυσικές Επιστήμες. Είναι μαθήματα εξίσου σημαντικά με τα Ελληνικά και τα Μαθηματικά, γι΄ αυτό στο σπίτι πρέπει να γίνεται η απαραίτητη μελέτη.

Αν υπάρχει κάποιο είδος γραπτής εργασίας για το σπίτι, τα παιδιά θα πρέπει  θα πρέπει πρώτα να μελετήσουν προσεκτικά τα μάθημα της ενότητας και μετά να εκτελέσουν τις γραπτές εργασίες. Ακόμη κι όταν δεν έχουν γραπτή εργασία για το σπίτι, τα παιδιά θα πρέπει να μελετούν το μάθημα που διδάχθηκαν στην τάξη και να είναι σε θέση να εντοπίζουν τα κύρια σημεία, να τα αναπτύσσουν στη συζήτηση και να προβαίνουν σε κριτική σκέψη: συγκρίσεις, αναλύσεις,  κρίσεις, υποθέσεις, συμπεράσματα κ.λ.π.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ο σκοπός της αξιολόγησης είναι η  διαπίστωση των αναγκών του κάθε μαθητή και ο βαθμός κατάκτησης της γνώσης, όχι η σύγκριση των επιδόσεων των μαθητών μεταξύ τους. Έτσι ο/η  εκπαιδευτικός θα μπορεί να παρέχει εξατομικευμένη και στοχευμένη βοήθεια σε κάθε μαθητή/τρια. Ενισχύουμε και επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια και βελτίωση του/της  μαθητή/τριας σε σχέση με τον εαυτό του.

Μπαμπά και μαμά, μην ξεχνάτε

Για όλες τις ηλικίες                                                   Ρούντολφ Ντράικορς

1. Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε πάντα ότι σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

2. Μη διστάζετε να είστε σταθεροί μαζί μου. Το προτιμώ. Με κάνετε να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

3. Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά τον «σπουδαίο».

4. Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά σε κόσμο αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτά που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

5. Μη μου δημιουργείτε το αίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου οι αξίες που έχω μάθει ν΄ αναγνωρίζω.

6. Μην αναστατώνεστε όταν σας λέω «δεν σας χωνεύω». Δεν απευθύνομαι σε σας αλλά στη δύναμη που έχετε να μου εναντιώνεστε.

7. Μη με προστατεύετε πάντα από τις συνέπειες. Χρειάζεται καμιά φορά να πάθω για να μάθω.

8. Μη δίνετε μεγάλη σημασία στις μικροαδιαθεσίες μου. Καμιά φορά δημιουργούνται ίσα – ίσα για να κερδίσω την προσοχή που ζητούσα.

9. Μη μου κάνετε συνεχώς παρατηρήσεις. Τότε θα χρειαστεί να προστατέψω τον εαυτό μου κάνοντας τον κουφό.

10.Μη μου δίνετε επιπόλαιες υποσχέσεις.

11.Μην υπερτιμάτε την τιμιότητά μου. Συχνά οι απειλές σας με σπρώχνουν στο ψέμα.

12.Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε σας.

13.Μη με αγνοείτε όταν σας κάνω ερωτήσεις. Αν κάνετε κάτι τέτοιο, θ΄ ανακαλύψετε πως θ΄αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

14.Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι σοκ για μένα όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

15.Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψη σας, αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση ενός λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

16.Μην ξεχνάτε πως μου αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχθείτε το.

17.Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

18.Μην ξεχνάτε πως δε θα μπορέσω ν΄ αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δε χρειάζεσαι να σας το πω, έτσι δεν είναι;…

Transparent Parent And Child Clipart - Cartoon Family Vector Png, Png  Download , Transparent Png Image - PNGitem